Zeven tips om jezelf te verkopen in je carrière

Steve Martin - be so good the cannot ignore you. Expertise is een manier om jezelf te verkopen in je carrière

Waarom is het belangrijk om jezelf te leren verkopen je carrière? Hoe kijk je aan tegen verkopen? Waarom zou jezelf verkopen je carrière? Weten anderen eigenlijk wel wat jij doet in je carrière? Ben je dan eerder geneigd om dit te kopen, als iets in een stoffige etalage staat, er vies en oud uit ziet? Of iets wat in een mooie etalage staat, met een strik er omheen? Ga het dan alleen om het uiterlijk of is de inhoud niet veel belangrijker? Verkopen is essentieel of je nu ondernemer bent of je wilt gaan voor je droombaan. Doe jij jezelf tekort in je carrière?

Een voorbeeld wat in eerste instantie misschien niet veel met jezelf verkopen te maken lijkt te hebben. In 2009 deed ik de Kennis Makings dagen (3 dagen lang) van het Korps Commando Troepen (KCT). We begonnen met 62 mannen. Ik zat in de groep, met een kerel die eerder in het leger had gezeten. Hij gaf ons gedurende die drie dagen, veel waardevolle tips. Op dag 3 hadden we de ‘eindoefening’, deze was loeizwaar en begon om 4 uur ’s ochtends.

Iedereen van de leiding was aanwezig: de commando’s, (onder) officieren en psychologen. Tijdens die oefening is die kerel, mij geen één keer opgevallen. Wat mij wel opviel is dat hij in zijn eigen wereld zat. 3 dagen lang, gaf hij ons tips. Tijdens die eindoefening (misschien het belangrijkste), liet hij juist deze kant niet zien. Hierdoor heeft hij uiteindelijk geen positief advies gekregen en kon hij niet solliciteren voor het KCT.

Wie of wat houd je tegen?

Wat houdt ons tegen om ons zelf te verkopen? Angst voor kritiek van anderen? Twijfel of je niet goed genoeg bent (als expert bijvoorbeeld)? Wie ben jij om zo op te scheppen? Onze Hollandse nuchterheid of misschien juist wel schutterheid, kan ons enorm tegenhouden. Wie heb je er ermee als jij jezelf niet profileert? Misschien voelt profileren beter voor je, dan verkopen.

Als je positieve dingen doet, zoals bijvoorbeeld je collega’s helpen, een bepaald rapport schrijven (op eigen initiatief, in je vrije tijd). Zorg dan dat mensen dit weten. Niet alleen je collega’s, ook je leidinggevende. Ik zag niet, dat je moet gaan ‘showen’. Ik zeg: laat zien waar je mee bezig bent en wees hier trots op!

Claim je recht!

Ik hoorde laatst een ander verhaal van iemand. Zij vertelde, dat haar collega haar ideeën en/of rapporten meenam en deze ging promoten (bij de leidinggevende) alsof het zijn ideeën waren. Dit is iets wat ik absoluut niet aanraad. Sterker nog, dit vind ik een onwijze smerige streek. Wat ik wel zeg: toon waar je mee bezig bent, claim je recht. Jij wilt toch niet, dat je bijvoorbeeld ontslagen wordt of dat hij promotie krijgt, omdat je leidinggevende niet gezien heeft, wat je allemaal deed?

Jezelf verkopen is op een authentieke manier laten zien wie je bent. Dus niet alleen je sterke punten, ook je minder kanten. Je kan proberen je mindere kanten verbloemen, maar daar prikt men (op lange termijn) zeker doorheen. Durf jezelf in de spotlights te zetten, ja dit is eng. Maar hoe weten anderen anders waar jij mee bezig bent? Hoe kunnen anderen jouw vinden? In het begin durfde ik niet via social media te delen, dat ik een boek aan het schrijven ben. Terwijl ik juist met mijn boek, zoveel mogelijk mensen wil inspireren om voor hun droomcarrière te gaan. Een beetje tegenstrijdig of niet?

7 tips om jezelf in de carrière spotlight te zetten

  1. Denk mee tijdens vergaderingen en bijeenkomsten, kom vooral met initiatieven. Deze hoeven niet perfect te zijn. Ik raad je wel aan, oprecht geïnteresseerd te zijn. Anders prikken mensen hier doorheen.
  2. Stel (geïnteresseerde) vragen tijdens seminars, workshops en/of presentaties.
  3. Ga eens op eigen initiatief naar je leidinggevende of een (potentiele) klant toe met een idee die je graag wilt uitwerken. Of werk het idee eerst uit (nog krachtiger) en ga dan naar je diegene toe. Als je bang bent, dat hij of zij hiermee aan de ‘haal gaat’. Stuur een e-mail en zet je naam op je idee, een (soort van) copyright. Mijn Marktplaats avontuur is een voorbeeld hiervan.
  4. Zorg dat je social media op orde. (Ja, dit kan ik zelf ook nog verbeteren). Hier is genoeg informatie op internet over te vinden.
  5. Wordt lid van een vereniging, binnen je vakgebied. Zoals ik bijvoorbeeld al eerder postte, over de Jonge Veranderaars.
  6. Zorg dat je een expert wordt in je vak gebeid. Zodat mensen naar je toekomen, omdat je zo goed bent.

“Be so good they can’t ignore you.”

# Steve Martin

 7. Wacht hier niet mee, tot je ontslagen bent, jezelf ontslag neemt of de dag dat je ooit        de echte expert bent (die dag kan nooit komen, want het kan altijd beter) Zet jezelf nu      al neer, zorg dat mensen weten, dat jij er bent. Niet om op te scheppen, maar wel om      je expertise neer te zetten.

Misschien denk je: mensen komen toch zelf naar mij toe. Ja mond-tot-mond reclame (het woord zegt het voort) is zeker nog de meest krachtigste vorm van reclame. Waarom zal je ze niet helpen met een pijl in de juiste richting? Ook al heb je een baan. Het kan nooit kwaad om jezelf te profileren, toch? Eigenlijk is breder dan verkopen. Het is jezelf neerzetten, jezelf profileren, zet je beste been voorzet met de kwaliteiten die je hebt. Weet jij hoe anderen jou zien? Vraag hier eens naar.

Ga jezelf meer in de spotlight zetten?

Of je het wilt of niet, je bent een ster aan de sterrenhemel. De taak aan jou is om je licht (je boodschap) te laten schijnen. Heb je faal of straalangst? Wat heb je geleerd van deze post? Wat ga jij veranderen en/of verbeteren? Waar ben jij expert in? Ik ben erg benieuwd hiernaar, deel onderstaand je reactie!

 

Leave a Comment